Nr

20

Programmi nimetus

III kooliastmele – Põhjavee teke  ja geoloogia Pandivere kõrgustikul nuhvliga  7.-9. klass

Sihtrühm/vanus

III kooliaste, võimalus kohaldada teistele kooliastmetele sh puuetega inimestele ning täiskasvanutele

Programmi üldkirjeldus

Sissejuhatus  Puhta vee teemapargi õppehoone juures (20 minutit)

Õppeprogrammi tutvustus

Jaotame õpilased 2- kuni 3-liikmelisteks gruppideks kasutades erinevaid kivimeid –erineva värvitooniga paekivid, gneiss, graniit, telliskivi tükid jne. Õpilased määravad ära enda käes oleva kivimi tekkeprotsessi järgi.

Õpilased jaotatakse 2- kuni 3-liikmelisteks gruppideks kasutades eri puuliikidest pulki, mille järgi moodustuvad grupid. Õpilased proovivad ära arvata, millisest puu liigist nende käes olevad pulgad on.

Jagatakse kätte nuhvlid ning sisestatakse gruppide nimed. Avatakse koos nuhvli  rakendus ning juhendaja õpetab, kuidas nuhvlit kasutada ning räägib reeglitest:
•    Kahe küsimuse tagant vahetatakse grupi siseselt õpilast, kes kannab nuhvlit.
•    Küsimustele vastamise kiirus ei ole oluline – tegemist ei ole võistlusega.

Teema käsitlus

Nuhvliga Puhta vee teemapargis liikumine ja küsimusepunktide otsimine kestusega 1 tund ja 20 minutit.

Õpilased otsivad ja läbivad iseseisvalt enda valitud järjekorras kuni 15 vaatluskohta ning vastavad neis kohtades avanevatele küsimustele.

Programmi kestel liigutakse u 2,5 km pikkune marsruut. Küsimuste vahel on 2-3 loomingulist ülesannet  (nt teha foto etteantud stsenaariumiga).

Pandivere kõrgustiku tekke ajalugu

Põhjavee teke

Pandivere kõrgustiku – imetajad, linnud, kalad, selgrootud, vetikad

Nelja- viie (olenevalt aastaajast) karstivormi otsimine ja määramine nuhvlis oleva õpetuse abil

Pandivere kõrgustikul ja Pandivere-Põltsamaa- Adavere nitraaditundlikul alal paiknevate maakondade ja omavalitsuste ning külade määramine.

Asulate ja teedevõrgu areng Pandivere kõrgustikul

Ohud Pandivere nitraaditundlikule alale ja keskkonnale

Positsioneeritakse ennast kaardil ning määratakse lähedal asuvate looduslike objektide kaugused ning suund

Tehakse fotosid etteantud stsenaariumi järgi

Retke käigus valmib samakõrgusjoontega loodusliku asukoha mudel ja vaadeldakse seda 3-D mudelina ning valmistatakse 3D fotod.

Kokkuvõte Puhta vee teemapargi õppehoone juures (20 minutit)

Programmi õpieesmärk

Õpilased õpivad  nuhvliga iseseisvalt looduses liikuma

Õpitakse kasutama  looduses kasutama kompassi ja määrama ilmakaari

Korratakse ilmakaari, veeringet, põhjavee teket, selle kaitsmise võimalusi ning vajadust.

Õpitakse geoloogiat ja kivimeid, fossiilid.

Märkamisoskuse ja analüüsivõime arendamine.

Nuhvlite kasutusfunktsioonide õppimine.

Tegevusõpe.

Koostööoskuse  arendamine looduses grupitööd läbi viies.

Teadmiste süvendamine kultuuriloost ning loodusest.

Programmi seos riikliku õppekavaga

2. Läbiv teema „Keskkond ja jätkusuutlik areng“

4. Läbiv teema „Kultuuriline identiteet“

7. Läbiv teema „Tervis ja ohutus“

I kooliaste: 2.1.4.3. Organismid ja elupaigad, 2.1.4.7. Organismide rühmad ja kooselu, 2.1.4.10. Minu kodumaa Eesti.

II kooliaste: 2.1.6.15. Elukeskkond Eestis, 2.1.6.12. Mets elukeskkonnana, 2.1.6.17. Loodus- ja keskkonnakaitse Eestis.

III kooliaste: 2.2.4.2. Selgroogsete loomade tunnused.

4. Läbiv teema „Kultuuriline identiteet”  4.1. Läbiva teema „Kultuuriline identiteet” käsitlemisega taotletakse õpilase kujunemist kultuuriteadlikuks inimeseks, kes mõistab kultuuri osa inimeste mõte- ja käitumislaadi kujundajana ning kultuuride  muutumist ajaloo vältel, kellel on ettekujutus kultuuride mitmekesisusest ja kultuuriga määratud elupraktikate   eripärast   ning   kes   väärtustab   omakultuuri   ja   kultuurilist   mitmekesisust ning on kultuuriliselt salliv ja koostööaldis.

Geograafia III kooliaste  4.2.2. Õpitulemused ja õppesisu  1. Kaardiõpetus  Õppesisu  Maa kuju ja suurus. Kaartide mitmekesisus ja otstarve. Üldgeograafilised ja temaatilised kaardid sh maailma ja Euroopa poliitiline kaart. Trüki- ja arvutikaardid,  sh interaktiivsed kaardid.  Mõõtkava, vahemaade mõõtmine looduses ja kaardil. Suundade  määramine looduses  ja kaardil. Asukoht ja selle määramine, geograafilised koordinaadid. Ajavööndid.  

Mõisted: plaan, kaart, üldgeograafiline  ja teemakaart,   arvutikaart,  interaktiivne kaart, satelliidifoto,  aerofoto,  asimuut, leppemärgid,  mõõtkava,    suure-  ja  väikesemõõtkavaline  kaart

Kasutatavad aktiivõppe meetodid

Eksperimendid, praktilised mõõtmised juhendamisel, grupitööd, loovust arendavad tegevused eksperimendid. Õppepäeva lõpus on kokkuvõtted ja arutelu.

Grupi suurus

Kuni 24 õpilast.*  10 tahvelarvutit

* Märkused:
Programm on võimalik tellida eesti ja ka vene keeles.  
1. Toimumiskoht: Puhta vee teemapark või haridusasutuse poolt soovitud kohas kohandatud programmiga..
2. Retke pikkus 2,5 km ja kestvus 4-5 tundi. Vihmase ilmaga võimalik läbi viia programm õppeklassis. Korraga saame vastu võtta kuni 2 gruppi (võivad olla erinevad vanuseastmed).
3. Ühe grupi kohta on soovitatav kaasa võtta täiskasvanud saatja haridusasutuse poolt.
4. Eineks vajalik söök ja jook tuleb kaasa võtta. Teekeetmise võimalus kohapeal.
5. Riietus ja jalanõud vastavalt ilmastikule.
6. Programme viiakse läbi aastaringselt.

Läbiviijad: Priit Adler, Galina Borissova, Epp Talvik, Kauri Kivipõld, Helle Lepik, Velle Taraste, Riina Laanetu, Kristiina Kaljurand, Viive Abel.